خرید خودرو کارکرده همواره با ریسک بالایی همراه است چرا که اطلاعات دقیق درباره چگونگی نگهداری و وضعیت فنی و بدنه خودرو در دسترس نیست و ممکن است مالک قبلی از آن خودرو به درستی مراقبت نکرده باشد یا خودرو حوادثی را تجربه کرده باشد که ممکن است تأثیرات منفی بر روی عملکرد و ایمنی خودرو داشته باشد. بنابراین، شناسایی آسیبهای فنی و بدنه از مهمترین چالشهای خرید خودرو دست دوم است و معمولاً این موارد به طور کامل توسط خریدار تشخیص داده نمیشوند.
برای کاهش این ریسک، میتوانید از متخصصان خودرو، مانند مکانیک خودرو یا کارشناسان فنی، برای ارزیابی وضعیت فنی خودرو استفاده کنید.در نهایت، انجام یک تست رانندگی کامل و دقیق نیز میتواند به شما کمک کند تا درباره عملکرد و ایمنی خودرو به یک جمعبندی درست و قابل اعتنایی برسید. با این اقدامات، میتوانید از ریسکهای مربوط به خرید خودرو دوری کرده و تصمیم به خریدی آگاهانهتر بگیرید.
ضرورت انجام کارشناسی پیش از خرید خودرو
انجام کارشناسی قبل از خرید خودرو یکی از مهمترین مراحل در فرآیند خرید خودرو، به خصوص خودروهای دست دوم، است. این کار بسیار حیاتی است زیرا به شما اطمینان میدهد که خودرویی که قصد دارید خریداری کنید، در شرایط فنی و بدنه مطلوبی قرار دارد.واقعیت این است که خودروها، مانند هر محصول دیگری، ممکن است دارای مشکلات فنی یا نقص در بدنه باشند و این مساله حتی برای خودروهای صفر نیز صدق میکند.
به دلیل وجود این احتمالات، کارشناسی خودرو قبل از خرید بسیار حیاتی است. انجام کارشناسی توسط کارشناسان ماهر میتواند به شما کمک کند تا از وجود هر گونه مشکل یا نقص در خودرو مطلع شوید و تصمیمی اطمینانبخش و آگاهانه درباره خرید خودرو بگیرید.بنابراین، در دنیای پر از ابهامات بازار خودرو، کارشناسی حضوری و دقیق، میتواند به شما کمک کند تا از خریدی که قصد دارید انجام دهید، راضی و بدون نگرانی باشید.در ادامه برخی از دلایل و ضرورتهای انجام کارشناسی پیش از خرید خودرو را بررسی میکنیم:
تشخیص مشکلات فنی:
کارشناسی خودرو امکان ارزیابی مواردی مانند وضعیت موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و سیستم الکتریکی را فراهم میکند و به شما کمک میکند تا هر گونه مشکل یا نقص فنی را شناسایی کنید.
ارزیابی وضعیت بدنه:
کارشناسی بدنه خودرو به شما کمک میکند تا هرگونه ضربه، زنگ، خوردگی یا رنگزدگی را شناسایی کرده و از وجود هر گونه خسارت یا تغییرات نامناسب در بدنه خودرو مطلع شوید.
ارزیابی تاریخچه خودرو:
با انجام کارشناسی، میتوانید تاریخچه خودرو را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که خودرو به طور صحیحی نگهداری شده است
اطمینان از ارزش واقعی خودرو:
انجام کارشناسی به شما کمک میکند تا ارزش واقعی خودرو را بر اساس شرایط فنی و بدنه تعیین کنید و از پرداخت مبلغ منصفانه و ارزشمند برای خودرو اطمینان حاصل کنید.
بخشهای کارشناسی خودرو
کارشناسی خودرو باید به صورت جامع و دقیق انجام شود تا از وضعیت کلی خودرو آگاه شوید و تصمیم خرید خود را بر اساس اطلاعات کاملی که به دست میآورید، بگیرید. در ادامه، به مواردی که باید در کارشناسی خودرو توجه شود، اشاره میکنیم:
بدنه و شاسی:
بررسی نشتیها، زنگ زدگی، خط و خش، رنگبرداری، وضعیت تحتانی و بدنه خودرو از جمله مواردی است که در این بخش بررسی میشوند.
موتور و گیربکس:
بررسی وضعیت عملکرد موتور، نشتی روغن و سایر مایعات، وضعیت گیربکس و ترمزها از جمله مواردی است که برای خرید خودرو حیاتی است و باید به آنها توجه شود.
آپشنها و تجهیزات جانبی:
بررسی عملکرد وضعیت تمامی آپشنها و تجهیزات جانبی مانند سیستم صوتی، کولر، سیستم هوشمند و غیره اهمیت دارد.
تست دیاگ:
انجام تست دیاگ برای بررسی وضعیت الکترونیکی و کامپیوتری خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.
تست رانندگی:
آزمایش عملکرد خودرو در جاده و شهر به منظور بررسی عملکرد موتور، گیربکس، ترمزها، وضعیت تعلیق و غیره ضروری است.
کارشناسی خودرو برای بدنه
در کشورهایی مانند ایران، صنعت تعمیر و مکانیکی خودروها به دلیل محدودیتها در دسترسی به خودروهای جدید و نیاز مردم به خودروهای ارزانتر، رونق خاصی پیدا کرده است. اینجا معیارهایی مانند وضعیت بدنه، سلامت موتور، و عملکرد کلی خودرو بسیار مهم هستند و خودروهایی که در این جوانب بهتر عمل میکنند، ارزش بیشتری دارند.
اما در کشورهای اروپایی، حضور خودروهای دست دوم کمتر است و معمولاً مردم از خودروهای جدید استفاده میکنند. بنابراین، در کشور ما بازار خودروهای دست دومی که در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند رونق خوبی دارد.این تفاوتها نشاندهنده نیازها و محدودیتهای مختلف در بازارهای خودرو در سراسر جهان است که به نوعی تحت تأثیر فرهنگ، عادات و شرایط اقتصادی مردم هر کشور قرار میگیرند.
موارد مهم در کارشناسی بدنه خودرو
هر گونه آسیب به بدنه خودرو، از جمله خوردگی، تغییر شکل، رنگشدگی، تعویض یا زنگزدگی، تأثیر زیادی بر قیمت و ارزش خودرو دارد.خودرویی که بدنه آن در یک تصادف آسیب جدی دیده، دیگر از نظر ایمنی و استحکام اولیه قابل اعتماد نیست، مگر اینکه قطعات معیوب به طور کامل تعویض شوند. بنابراین، در کارشناسی بدنه خودرو، موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرند:
بررسی شاسی و ستونهای خودرو:
شاسی و ستونهای خودرو باید در وضعیت سالم و بدون هرگونه تغییر شکل یا آسیب باشند، زیرا آسیب به این قسمتها میتواند ایمنی و استحکام خودرو را تضعیف کند.
بررسی رنگشدگی بدنه خودرو:
رنگشدگی مناسب و یکنواخت بدنه خودرو نشاندهنده مراقبت و نگهداری مناسب از خودرو است. هرگونه ناهمگنی وزنگزدگی میتواند به نقض ارزش خودرو منجر شود.
بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو:
تعویض قطعات بدنه خودرو وجود آسیبها را نشان میدهد و ممکن است بر روی عملکرد و ارزش خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین، این قسمت نیز باید دقیقاً بررسی شود تا هر گونه مشکلات آشکار شود.
کارشناسی فنی، موتور و گیربکس
کارشناسی بخش فنی خودرو یکی از مهمترین و سختترین بخشهای کارشناسی خودرو است. این بخش نیازمند داشتن دانش فنی گسترده در زمینه مکانیک خودرو و آشنایی کامل با قطعات مختلف موتور است. کارشناس در این بخش باید به دقت خودرو را کنترل کرده و هرگونه صدا یا لرزش غیرطبیعی را تشخیص داده و مشکلات فنی را به خریدار اعلام کند. این روزها معمولاً، از دستگاههای دیاگ برای شناسایی مشکلات فنی استفاده میشود، اما این ایده غلط است که تست دیاگ تمامی عیوب فنی را تشخیص میدهد. بسیاری از مشکلات فنی تنها با تست رانندگی قابل شناسایی هستند.
کارشناسی فنی و موتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:
کارشناسی موتور: شامل بررسی و ارزیابی موتور خودرو برای شناسایی هرگونه مشکلات یا عیوب فنی است.
کارشناسی گیربکس: این قسمت شامل بررسی و تست عملکرد گیربکس خودرو برای تشخیص هرگونه نقص یا مشکل فنی مرتبط با آن میباشد.
کارشناسی جلوبندی: در این بخش، جلوبندی خودرو برای شناسایی هرگونه عیب یا مشکل فنی مورد بررسی قرار میگیرد.
تست دیاگ: این تست شامل استفاده از دستگاههای دیاگ برای بررسی سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری خودرو است.
کارشناسی موتور
موتور به عنوان قلب تپنده خودرو اساسیترین بخش آن محسوب میشود. به همین دلیل، بررسی و کارشناسی این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است. حتی یک موتور آرام، بیصدا و بدون لرزش نیز نیاز به کارشناسی دقیق دارد، زیرا هر گونه مشکل یا نقص در این قسمت میتواند به طور مستقیم بر عملکرد و کارایی خودرو تأثیر بگذارد. در فرایند کارشناسی موتور، بررسی عواملی نظیر کیفیت سوخت، سطح روغن موتور، سطوح فشار و دما، سیستم خنککننده، سیستم روغنریزی، وجود نشتهای هوا و روغن، و تعویض قطعات آسیبدیده، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
کارشناسی گیربکس
سیستم گیربکس یکی از بخشهای حیاتی خودرو است که انتقال قدرت تولیدشده توسط موتور را به چرخها انجام میدهد. عدم کارکرد صحیح این بخش میتواند منجر به بالا رفتن مصرف سوخت و افزایش هزینههای جاری خودرو شود. در خودروهای دنده اتوماتیک، سیستم گیربکس و توربو بسیار پیچیده و دارای قطعات حساسی هستند که نیازمند کارشناسی دقیق و تجهیزات مناسب میباشند.
کارشناس در این بخش باید تمامی حالات عملکردی گیربکس را در حالتهای اتوماتیک و دستی بررسی کند و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کند. زدن ضربه یا لرزش در تعویض دنده خودروها ممکن است نشانههای مختلفی داشته باشند که تفسیر و تشخیص آنها نیازمند تجربه و دانش فنی است. این موارد تنها توسط کارشناسان با تجربه و آگاهی از وضعیت و عملکرد خودروها قابل شناسایی میباشند.
تست رانندگی
تست رانندگی یکی از مهمترین و حساسترین بخشهای کارشناسی خودرو است. این تست میزان سلامت نسبی خودرو را بازگو میکند و به کارشناس امکان میدهد تا در حین رانندگی، تمام مواردی که در تست دیاگ مشکل داشتهاند را بررسی کرده و مشکلات را به خریدار توضیح دهد.در زمان تست رانندگی، عملکرد مواردی از جمله شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، عملکرد سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان، عملکرد سیستم گیربکس در حالتهای دستی و اتوماتیک، میزان بالانس فرمان و موارد دیگر بررسی میشوند. به طور کلی، میتوان گفت که تست رانندگی بخش اصلی و حیاتیترین قسمت از کارشناسی فنی خودرو است.