Home » دانشنامه خودرو » موتور کاوازاکی نینجا 250

موتور کاوازاکی نینجا 250

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ۲۵۰، با ورود غافلگیرکننده‌اش به بازار ایران به‌عنوان اولین موتورسیکلت ۴ سیلندر توانست مجوزهای لازم برای تردد قانونی در جاده‌های کشور را با استفاده از پلاک ملی به دست آورد. با توجه به ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که این موتورسیکلت دارد، نینجا ۲۵۰ به عنوان یک پیشروی بی‌رقیب در دسته موتورهای سنگین جا افتاده و تنها مدلی است که به تولید انبوه درآمده است.

کاوازاکی نینجا ۲۵۰ در ایران و سایر کشورها، با توجه به حجم موتور و تعداد سیلندرهایش، رقبای سرسختی ندارد. این موتورسیکلت با  ویژگی‌های فنی و ظاهر مدرن و جذابش، انتخابی ایده‌آل برای علاقمندان به موتورهای با حجم بالا و قیمت مناسب در ایران محسوب می‌شود.این برند خوشنامِ تولید موتورسیکلت مدل‌های مختلفی از محصولات خود را روانه بازار کشورمان کرده است.از Concourse 14 و نینجا H2 و  نینجا ۴۰۰ گرفته تا Versys و ولکان، هر یک با ویژگی‌ها و طراحی‌های منحصر به فرد خود، طرفداران زیادی را جلب کرده‌اند. اما نینجا ۲۵۰ به عنوان یکی از محبوب‌ترین تولیدات کاوازاکی با حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی و چهار سیلندر، جای خود را در بازار به خوبی پیدا کرده و همچنان به عنوان گزینه برتر در این دسته محسوب می‌شود.

 

تاریخچه تولید نینجا ۲۵۰ به سال ۱۹۹۰ بازمی‌گردد. در آن دوران شرکت‌های مختلفی مانند هوندا و سوزوکی تصمیم به تولید موتورسیلکت‌های ۴ سیلندر با حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی در جهت عرضه آن‌ها به کشورهایی مانند ایران که استفاده از موتورهای سنگین بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی در آن‌ها ممنوع است گرفتند. اما هزینه‌های بالای ساخت موتورسیکلت ۴ سیلندر با حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی،باعث شد که بسیاری از این شرکت‌ها، فرآیند تولید و سرمایه‌گذاری روی چنین پروژه‌ای را متوقف کنند. در این بین تنها کاوازاکی بود که با تولید نینجا 250 به سراغ چنین تولید جاه‌طلبانه‌ای رفت و توانست خودش را به‌عنوان تولید‌کننده‌ای بی رقیب در بازارِ محدود کشورهایی چون ایران معرفی کند.

مشخصات فنی نینجا ۲۵۰ برای هر علاقمندی قابل توجه است. این موتور سیکلت با حجم موتور پر قدرت ۲۵۰ سی‌سی‌اش و سرعت حداکثریِ ۱۹۰ کیلومتر در ساعت،توانسته خودش را به‌عنوان یک گزینۀ جدی در میان خریداران مطرح کند.سیستم تعلیق مطابق با استانداردهای موتورهای سنگین کاوازاکی و شاسی فولادی مشبک با کشش بالا، تجربه رانندگیِ ایمن و راحت را به سطح جدیدی ارتقا داده و  آن را به انتخابی مطمئن برای استفاده در شرایط مختلف ترافیکی و جاده‌های ایرانی تبدیل کرده است. مصرف بنزین این موتور نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر عنوان شده و این موضوع به این معنا است که با یک بار پرکردنِ باک بنزین، می‌توانید حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ کیلومتر مسیر را با این موتور پیمایش کنید.

کمپانی کاوازاکی اعلام کرده که سیستم تعلیق به‌ کار گرفته شده در کاوازاکی نینجا ۲۵۰، همان سیستمی است که در موتورهای سنگینِ کاوازاکی به کار رفته است. در  قسمت عقب این موتور، مونوشوک گازی با قابلیت تنظیم فشردگی اولیه فنر و حالت مونوشوک افقی با اتصال پشتی را مشاهده می‌کنیم.سیستم انتقال موتور نیز از فناوری کوئیک شیفتر بهره می‌برد و به راننده امکان تجربه تعویض دنده و دنده معکوس با بهترین تجربه ممکن را می‌دهد.

با نگاهی به بازار موتورسیکلت در کشورمان،می‌توان گفت کاوازاکی نینجا ۲۵۰ در کنار داشتنِ امکانات زیاد برای افرادی که به موتورسیکلت‌های سنگین علاقه دارند،هزینۀ نسبتاً بالایی را هم به خریدارش تحمیل می‌کند. هم‌اکنون این موتورسیکلت  با قیمت حدود یک میلیارد تومان در بازار عرضه می‌شود.

 

 

پیمایش به بالا